Jíst a pít samo o sobě vyžaduje značnou dávku zručnosti. Jakmile s tím začnete, budete překvapeni, jaké pokroky udělá dítě za rok a půl – ze začátku vám nesmí vadit, že mu občas něco upadne a netrefí se do úst se vším, co tam bude směřovat.
Jakmile se objeví první zoubek, ostatních devatenáct bude rychle následovat. Většina dětí má téměř všechny mléčné zoubky, než dosáhne věku tří let. Jakmile uvidíte v dásni první bílou tečku, je čas začít s čištěním zoubků. Ignorujte protesty dítěte – to se prostě musí.
Během druhého roku života se výrazně změní společenské chování dítěte. Dítě začne rozlišovat osoby a sebe sama a začne soucítit s druhými – a totéž bude vyžadovat i od lidí kolem sebe – někdy velkým křikem.
Změní se i způsob jeho hry: Bude si prohlížet knížky, plnit nádobky a krabičky, stavět věže a stále více bude chápat princip příčiny a následku.
Vaše dítě se učí mluvit ve větách. Z „balonu“ se stane „balon utekl“ a o chvíli později: „Balon mi zase utekl.“ Dítě bude kombinovat stále více významů do delších a delších vět.
Nyní se motorický vývoj dítěte trochu zpomalí. To nic! Naučit se běhat, skákat, lézt, házet a chytat není snadné. Tyto dovednosti vyžadují nejen stále více svalové síly a obratnosti, ale i vyspělý smysl pro rovnováhu.
Vaše dítě se naučilo držet tužku nebo pero a rozvíjí smysl komunikovat tvůrčím způsobem pomocí barev a tvarů. Stejně tak ho baví stavět vysoké věže. To všechno vyžaduje promyšlenější sekvence pohybů.
Učení na nočník nemůžete dítěti vnutit. Dítě se naučí chodit na nočník, až bude chtít tento krok udělat, a to bude vyžadovat hodně pochopení z vaší strany. Obojí by mělo dozrát do dosažení třetího roku života.
Dítě se pomalu učí zacházet s časem. „Ještě se jednou vyspíš“ je dimenze, kterou si umí představit. Snažte se proto vyhýbat slibům „zítra to bude“, a pak je neplnit. Stejným způsobem se dítě učí lépe si pamatovat a učí se ze zkušenosti.
A už také dokáže formulovat očekávání od budoucnosti. To s sebou nese nebezpečí hněvu, když narazí na hranice možností. Někdy se stane, že bude chtít něco, co nemá nebo nemůže mít, a to vyvolá výbuch vzteku.
Dítě poznává první „nejlepší kamarády“. Interakcí s jinými dětmi se naučí různé společenské role a začne je také samo hrát. Blíží se doba školky.